Na trenčianskom letisku pristane električka
Už sme mali na letisku balón, školský autobus i vláčik. Tentokrát pristane na dráhe električka. T3 – kultúrny prostriedok bude na pomedzi klubového konceptu Pohody on the Ground a unikátnej nevšednej scény vyňatej z nastavenia ostatných klubov. Počas piatich dní tu postupne vystúpia elektronické dvojice Tittingur, Nun, Lenhart Tapes & Tijana Stanković, Siksa, maďarská producentka MA’AM, producent Herzog Herzog, Dj-ka a hudobníčka w y m e, raperka Luisa, tri triá: Data Koroptev, NDS a MRM trio a kapela Shibuya Motors.
17. máj 2021
„S bratislavskou električkou T3 – kultúrnym prostriedkom sme zrealizovali viacero spoločných aktivít a spolupráca prirodzene pokračuje. Koncom júna sa električka sťahuje zo súčasného miesta pri Novej tržnici do Petržalky, takže si urobí zachádzku. Trenčín bude mať prvýkrát v histórii električku, skôr ako Bratislava metro. My ľudia z regiónu sme na toto mimoriadne hrdí. Nepojazdná bratislavská električka na trenčianskom letisku, to absolútne súznie s tým, ako sa dnes riešia veci na Slovensku. Bude to drahé a jednorazové,“ povedal viac o tejto mimoriadnej spolupráci v rozhovore pre Denník N Michal Kaščák.
T3 - kultúrny prostriedok sa orientuje na súčasnú improvizovanú a experimentálnu hudbu, ale aj ambient, noise, inovatívne prejavy naprieč žánrami, punk, či hudobníčky a hudobníkov so silnou performatívnou či angažovanou stránkou. Stabilnou časťou programu sú aj najrozličnejšie podoby súčasnej poézie, site-specific výstavy mladých výtvarníčiek a výtvarníkov, letné kiná, či občasné divadelné predstavenia. Daniel Vadas o ich výbere pre Pohodu on the Ground povedal: „Pri tvorbe programu T3 na Pohodu sme sa sústredili na to, aby nikomu, kto príde do električky, nezostal dekel na jeho pôvodnom mieste. Od radikálnych performance, cez detailné improvizované skúmanie zvuku, hlukové nálože, súčasný trap až po elektronickú hudbu, ktorá dokáže rozhýbať aj nepojazdnú električku. Reprezentatívny výber našich dramaturgických zámerov ponúka širokú paletu prístupov a zvukov, ktoré vám zmenia život, alebo také dačo."
TITTINGUR
Tittingur tvoria Dominik Suchý a Matúš Mordavský: ťažkotonážne duo usadené medzi Bratislavou a Kodaňou, medzi technom a elektronikou. Sami svoju hudbu označujú pojmom maximal techno, ako zvukový protipól k minimalu. Minulý rok vydali tretí album, alebo skôr soundtrack k permanentnému núdzovému stavu, s názvom Epiphany. Michal Kaščák o kapele svojho času povedal: „Keď som vošiel do klubu na Tittingur, bol som svedkom toho, ako sa včetky mrakodrapy skoncentrovali niekde na Marse a potom sa drtili navzájom, rúcali sa, ten apokalyptický prístup ma pohltil a mimoriadne ma bavil. (...) Tittingur sú nezastaviteľní, mali by byť tu a odohrať každý možný klub v krajine vrátane stále funkčných výmenníkových staníc a žeriavov v bratislavskom prístave." Kapela si získala uznanie aj na minuloročnom Eurosonicu. Redaktor Koen Poolman z OOR o nich poznamenal, že si ich „predstavuje, ako jazdia na starom ruskom tanku T34 vybavenom reproduktormi s dosahom až ďaleko za české hranice a nech si ich rovno píšu na Roadburn a Le Guess Who?.“
LUISA
Ženský rap je na Slovensku ešte stále pomerne ojedinelý úkaz a v kombinácii so zvukom novej školy ešte vzácnejší, na čo Luisa ironicky reaguje slovami, že nemá konkurenciu. Typicky temné beaty dopĺňa častokrát introspektívnymi textami, v ktorých však nestráca nadhľad a dokáže ním insidersky podkopávať inak prevažne maskulínny žáner. Svoje prvé tracky začala nahrávať priamo zo svojej izby na Soundcloud, až pokým si ju pod svoje krídla nevzal Pil C. Odvtedy pôsobí pod značkou Comebackgang, kde za ten čas vydala dva EP projekty, niekoľko singlov a nadviazala spolupráce so zvučnými menami českej hip-hopovej scény, akými sú Yzomandias či Viktor Sheen. Tam si ju všimol aj hudobný časopis Fullmoon, ktorý Luisu právom zaraďuje medzi najvýraznejšie tváre nastupujúcej generácie.
DATA KOROPTEV (CZ/SK)
Data Koroptev je projektom troch výrazných hudobníkov česko-slovenskej improvizačnej scény, ktorý vznikol na objednávku festivalu NEXT v roku 2019. V neustále sa meniacom toku hudobných interakcií sa zdá byť rovnako pravdepodobný aj ten najobskúrnejší zvuk. Improvizačný gitarista Ondrej Zajac okoreňuje možnosti svojho nástroja pomocou efektov a elektroniky, zatiaľ čo producent a filmový skladateľ Ondřej Ježek spolu s bubeníkom Václavom Šafkom oživujú rôzne predmety a malé stolové zariadenia. Výsledok by ste mohli nazvať skutočne slobodným a neobmedzeným experimentálnym prejavom 21. storočia, ktorý nesie podobu fluidnej elektroakustickej improvizácie. Evokatívne zvukové rozprávania sú starostlivo spojené z prekvapivých motívov a vytvárajú tak neustály dialóg odlišných zvukových osobností.
SIKSA
Siksa je poľské discomfort riot grrl''n''bass duo. Ako uvádza The Calvert Journal: „Siksa je poľské slangové slovo pre naivnú a sexuálne atraktívnu mladú ženu. Je to tiež názov kapely, ktorú tvoria speváčka a textárka Alex Freixeit a basgitarista Buri (Piatr Buratyński).“ Toto post-punkovo noisové feministické duo vychádza z punkového, literárneho a divadelného prostredia a v rámci vystúpení zasadzujú tvrdú ranu patriarchátu a rozpitvávajú poľské podvedomie. Siksa je posledným predstaviteľom budúcej choreografickej revolúcie punku či nevyžiadaná rebélia na objednávku a clickbaitová kontroverzia.
NUN
Nun prinesie drone a harmonické melódie, ktoré vytvárajú zvukovú katedrálu modelovanú zo širokej palety elektrických impulzov. V projekte Nun sa stretávajú dvaja spoluhráči z improvizačnej superskupiny IQ + 1 - Petr Vrba a Michal Zbořil. Petr Vrba je zásadnou postavou českej improvizačné scény, množstvo jeho projektov a kolaborácií je dnes už nemožné prebádať. Jeho zbraňami sú trubka a elektronika. Michal Zbořil je hráč na klávesové nástroje, ktorý odolal vábeniu modulárneho trendu a radšej pracuje s analógovými standalone prístrojmi, ako Vermona Perfourmer, alebo Cwejman S1. Môžeme očakávať zvýšené množstvo dronu a pestrú paletu elektronických zvukov a hlukov.
Herzog Herzog
Herzog Herzog je vychýrený prepracovanými živými vystúpeniami, má na konte dva albumy, inTHISposition a Sitzfleisch, oba vydané na labely Exitab. Jeho produkcia býva označovaná napríklad pojmom IDM (intelligent dance music), o ktorom Herzog Herzog povedal: „Kebyže tento pojem nepoznám, a niekto mi to povie, predstavím si tancujúcich ľudí s výrazom Štefana Hríba.“ Ak na Pohode dorazíte do T3, môžete zistiť nielen aký výraz budú mať tancujúci ľudia, ale hlavne zažiť skvelé živé vystúpenie Herzoga Herzoga. https://herzogherzog.bandcamp.com
w y m e
Bratislavská Dj-ka a hudobníčka w y m e je na scéne cenená pre svoj vzácny elektro hybridný zvuk. Nedávno začala s klubovými večermi Xeno, ktorými podporuje experimentálnu klubovú scénu v Bratislave a je tiež bezpečným miestom pre rôznorodosť, miestom, kde sa môžu stretávať rôzne komunity. Pre a2alarm opísala svoje sety nasledovne: „Baví ma hudba s nepravidelným a komplexnejším rytmom, ale aj tá, kde sa štruktúry opakujú, a presahy v žánroch. Mám rada aj temnejšie ladený reggaeton alebo baile-funk, súčasné aj staré elektro. Rada používam popové fragmenty.“
MA’AM
MA’AM (Anna Makay) je speváčka, skladateľka a producentka elektronickej hudby z Budapešti, ktorej skladby sa zameriavajú na starodávne jazyky v digitálnom prostredí. Pôsobí v oblasti hlasovej improvizácie, zvukovej poézie, abstraktnej elektroniky, avantgardy, noise-u a experimentu. Anna debutovala v spoločnom projekte s Mártonom Csernovskym s názvom ooo & MA’AM, ktorý sa stal sa neoddeliteľnou súčasťou maďarskej experimentálnej scény. Koncom roka 2018 jej vyšiel album Murmur.
Hudobný blog Keret o ňom napísal: „Vokály, postupujúce od strašidelne tmavých zvukov, vyvážené ženskou jemnosťou, čas trochu zastaví, keď blúdime Anninou hlavou.“ MA’AM pracuje aj na divadelných a tanečných predstaveniach, ako skladateľka sa podieľala napríklad na diele Blackheads s Viktorom Szerim (maďarským súčasným tanečníkom). Spolupracuje s mnohými umelcami maďarskej experimentálnej a improvizačnej scény. Viedla tiež workshopy Ableton (hlasové techniky a produkcia) v LAB / ON v Kolíne.
NDS
Ako už samotný názov napovedá, bude to dlhá ale rýchla jazda. Nočnou električkou derúcou asfalt až po Trenčín. Výkričník za T3 line-upom dá trio tvorené Alicou Volf, Vladom (Onnn) a Adamom (Beton). Zmes breakcoru nadvakrát rezaná teknom aj technom, precedená noisom, podliata ambientom, posypaná violet housom a doplnená folkovou prílohou. Skrátka niečo ako Autechre z blšáku.
Podávame horúce.
LENHART TAPES & TIJANA STANKOVIĆ
Lenhart Tapes je manipulátor s kazetou a páskou a je známy predovšetkým svojimi živými, údernými a nezabudnuteľnými živými vystúpeniami. Áno, walkmany sú jeho hudobnými nástrojmi a okrem originálnych rytmických slučiek vytvára živú zmes vybraného materiálu zo svojej zbierky kaziet. Ako hovoria hudobní experti, to čo Lenhart Tapes robí, je prepracovaný a divoký hudobný žáner world-noise-ethno-industrial-folk zombie. Dlho bol vášnivým zberateľom zvukových kaziet. Terénne nahrávky, vzácna ľudová hudba, zvuková propaganda, hovorené slovo, albumy rôznych žánrov. Neskôr začal nahrávať a používať vzorky hlasu Tijany Stanković a tak začala sa ich spolupráca.
Tijana Stanković je vyštudovaná etnomuzikologička, ktorá vyrastala s tradičnými piesňami z Balkánu. Vyvinula si chuť na drsnú, abstraktnú improvizáciu, ktorá formovala jej súčasný repertoár. Jej kľúčové nástroje - husle a spev / tradičná a súčasná hudba – sú aj súčasťou každej kapely, orchestra alebo voľnej formácie, na ktorej sa podieľa. Jej tvorba je typická živelnosťou tradičného folklóru, hľadaním nových výrazových možností cez voľnú improvizáciu a prepájanie sveta extenzívnych hlasových a husľových techník.
MRM TRIO
MRM Trio tvoria srbská klaviristka a experimentálna hudobníčka Marina Džukljev, rakúsky zvukový aktivista Richard Herbst hrajúci na modulárny syntetizátor a chorvátsky elektro-akustický a multimediálny umelec Miodrag Gladovič, ktorý pracuje so svetelno-akustickými technológiami, kombinujúc najrôznejšie aspekty do nepriepustnej zvukovej steny. Zvuk tria sa pohybuje medzi súčasnou klasickou hudbou a improvizáciou, dronom a hlukom. Spolu s lineckým »Goon Studio« a umelcom Mironom Milićom pracuje MRM Trio na svojom prvom albume, ktorý vyjde na jar 2021 v Interstellar Records.
SHIBUYA MOTORS
Kde bolo tam bolo, niekde medzi free jazzovými horami, morom death metalu a ostrovmi živej elektroniky, sa zrodili Shibuya Motors. Shibuya Motors, ktorí sú držiteľmi RHA 2019 v kategórii experimentálna hudba, tvoria Miroslav Tóth (saxofón, vokál), Slávo Krekovič (elektronika) a dvojica bubeníkov – Balázs Pándi (spolupracuje s menami ako Merzbow, Keiji Haino, Mats Gustaffson) a Didi Kern (Fuckhead, Bulbul). Ako o Shibuya Motors píše portál the-aardvark.cz: „Přišli, zničili a zanechali široké úsměvy na tvářích, nebo jak se to říká.“