Divadlá na Pohode 2023

Divadlá na Pohode 2023

"Dramaturgiu tohtoročného divadelného programu som skladala s ohľadom na zastúpenie tvorcov naprieč Slovenskom a s dvoma hosťami z Čiech. Veľkú rolu pre mňa hrali nadhľad, interaktivita, súčasný umelecký jazyk, občianske a queer témy. Z výsledného programu sa naozaj teším, nájdete v ňom prevažne mená, ktoré na Pohode ešte neúčinkovali a najmä - ich najnovšiu tvorbu. Od fresh naštudovania súčasnej nemeckej drámy Falka Richtera s jeho triezvym a chápavým pohľadom na človeka, cez monodramatické formy o človeku na dedine, dedine v človeku a klimatickej zmene všade naokolo, po interaktívny formát, kde divák dostáva zodpovednosť za budúcnosť a záleží na každom jeho rozhodnutí. Pódiá ovládnu komici, drag queens, agresívne morské panny aj bábky. Bude to jednoducho celé dobre," hovorí kurátorka divadla na Pohode, režisérka Alžbeta Vrzgula.

10. jún 2023

Divadlo DPM : Nikdy Navždy

Starnúca herečka. Terapeutka. Mladá influencerka. Pegagóg. Osamelý muž.

Nikto z nich nenachádza pokoj.

Hľadajú skutočné spojenia, ale v skutočnosti nachádzajú len zrkadlenie samých seba v tých druhých a rozpúšťajú sa v digitálnych identitách a v nekonečnom množstve virtuálnych možností, pracujú až do vyčerpania, predovšetkým na sebe samých. Zažívajú zvláštny pocit vyhorenia, straty celistvosti a konkrétnosti, ich osobnosti nemajú okraje, ich telá a duše sú doráňané a jazvy nie celkom zacelené. Izolovaní, narcistickí, opotrebovaní. Každý z nich si v sebe nesie skryté rany, ktoré sa môžu kedykoľvek znova otvoriť.

„Texty Falka Richtera rozprávajú príbehy ľudí, ktorých život by sa dal prirovnať k stavu „nemŕtvych“ – sú to zjazvení mestskí bojovníci v móde prežitia, pripravení vykonať akýkoľvek čin, aby dokázali sami sebe, že sú ešte nažive.“

Nemecký dramatik a režisér napísal hru Never Forever v roku 2014 pre berlínske divadlo Schaubuehne. Postdramatické postupy, kde je na prvom mieste vždy téma inscenácie a nedramatická forma prehovorov postáv, sú v jeho textoch prítomné dlhodobo. Autor už dávno rezignoval na tradičné prerozprávanie lineárneho príbehu, budovanie postáv, či priamočiare vzťahy medzi dramatickými osobami. Prednosti Richterových textov však spočívajú nielen v progresívnosti formálneho spracovania, ale predovšetkým v jeho silnom občianskom postoji k etickým, spoločenským a politickým problémom sveta v dobe, v ktorej tvorí.

Foto: Bara Podola

Divadlo na cucky: Budoucí lokální hvězda Hochman hraje bývalou globální hvězdu Thunberg

Humorné divadlo z dôb klimatického rozvratu.

Tiež neviete ako konať tvárou v tvár problému menom klimatický rozvrat? (Viete o nej všetko, ale neviete čo s tým? Prípadne toho zas toľko neviete, ale aspoň tušíte, že je to problém?) Prešli ste už všetkými možnými emóciami a aj tak stále neviete, čo robiť? V pohode, u nás dostanete odpoveď. Stačí sa stať hviezdou, potom využiť svoju slávu a hovoriť o problémoch dneška pri každej príležitosti v rozhovoroch, v televízii, pri odovzdávaní televíznych a filmových cien... vlastne moment, nie každý môže byť hviezda. Nie každý môže zachraňovať svet. Našťastie je tu budúca lokálna hviezda Hochman a ten nechá odlesk svojej slávy dopadnúť aj na vás, a vy budete vedieť, že to má cenu niečo robiť. Snáď. Alebo si aspoň spomeniete na to, že láska je dôležitá. Aj keď je na svete dosť konkrétnych a jasných vinníkov, zodpovedných za klimatický rozvrat, ktorí sa dajú nenávidieť.


GAFFA: Dedina

Náhodilá monodráma o dedine. 
O dedine vnútornej. 
O dedine vonkajšej. 

Prácu si zaslúžiš. 
Prácu budeš mať. 
Hlad eliminuj. Libido zaktivizuj. 
Morenu upáľ od jari do jari. 
Máj maj koľko sa ti zadarí. 
Zakop ploty susedov aj svoje. Oboje. 
Med kúp. Soľ predaj. 
Zamávaj zosnulým. Aby to počuli.
 
Zapľuj im na sviečku, bohu na viečku. 
Aj majster Katka B sa niekedy utne. 
Aká matka taká kobyla. 
Chodí bosá. 
Čo na srdci, oči nevidia. 
Srdce na jazyku nebolí. 
Darovanému koňovi jablko nepadá ďaleko. 
Keď sa mu chce, tak sa dá. 
Kobyla chodí bosá. Do hory volá. Zakry si nohy. 
Ako hrach na stenu had.
Ref
Bez práce nie sú / Bez práce nie sú / Bez práce nie sú / Sú bez práce / Nie sú / Sú bez práce / Nie sú


Divadlo Na Peróne: My, ľud!

“Hladina mora stúpa...Klíma a svet sa mení...Zem sa otepľuje...Pomaly, ale isto…”
V dôsledku meniacej sa klímy je veľká časť ostrovov ohrozená stúpajúcou morskou hladinou. Z tohto dôvodu mnoho Ostrovanov z ostrovov uteká a ich dlhá a namáhavá cesta končí v Lide. Vďaka tomu krajina čelí veľkým nepokojom. Je to po prvý raz, čo sa jej obyvatelia musia vysporiadať s utečeneckou krízou. Lidanský kráľ sa narýchlo rozhodol ubytovať Ostrovanov v dočasnom stanovom tábore v centre hlavného mesta Marsk. Lidania pôvodne Ostrovanov vítali, vyzbierali peniaze na ich podporu a do tábora priniesli jedlo a hračky. Odvtedy už ale uplynulo niekoľko mesiacov a stále neexistuje perspektíva, kedy sa Ostrovania budú môcť vrátiť do svojich domovov. Zhoršujúca sa situácia núti kráľa k historickému kroku vyhlásiť prvé demokratické voľby prezidenta. Krajina sa náhle pripravuje na obsadenie novej politickej role, ktorá doteraz v Lide neexistovala.

V rámci interaktívnej, divadelnej spoločenskej hry sa diváci stávajú lidanskými občanmi a ich voľba ovplyvňuje dianie v krajine. Ako ich výber dopadne?

Foto: Dávid Hanko

Divadlo Houže : Fándly alebo Stručná história neúspechu

Príbeh o životnej ceste katolického kňaza, spisovateľa, osvietenca a ľudového liečiteľa Juraja Fándlyho.
Hlavný hrdina je zoslaný na zem v 18. storočí, kedy v Európe bujnie vek osvietenstva a rozumu. Fándlyho úloha je jasná; pomôcť jednoduchému ľudu dostať sa z nevedomosti a preťať bludný kruh, v ktorom generácie žijú a čoraz viac upadajú. Proti faktom a logickým postupom sa však postavia povery, povesti a konzervatívny spôsob myslenia. Juraj Fándly je teda uvrhnutý do boja omnoho ťažšieho, než sám predpokladal. Sfanatizovaný dav a sedliacky rozum sú veľmi silné zbrane, proti ktorým často neobstojí ani najväčší odborník či vedecká kapacita.

Hoci príbeh tohto vo svojej dobe neuznaného učenca rozpráva o nešťastnom osude a víťazstve davu, tvorcovia naň zároveň nazerajú s odstupom a nadhľadom. Práve vďaka nim dostáva inscenácia potrebný nadhľad a je plejádou úsmevných situácií, krčmových piesní satirického humoru.

Smútok v srdci, falafel v placke : soirée o životných frustráciách

- Ako sa máš?
- Na pi*u. Ale kúpila som víno.

Do baru vojde gay, jeho nešťastná kamarátka a veriaca matka a je z toho večer plný úvah o živote, láske a náboženstve s hudobným doprovodom  a powerpointovými prezentáciami. Koláž vzťahov a situácií vychádza z rovnomennej zbierky facebookových statusov a blogu Troška Troska.

Foto: Ivo Fandel

PiNKBUSKaren's Palooza

Čo sa stane, keď sa na pódiu stretnú česká a slovenská drag queen a BDSM morská panna z Brazílie?
To zistíte v hodinovej drag show Just Karen, Venice a tanečnice Heleny Araújo.
Pripravte sa na queer explóziu trblietok, emócií a absurdity, a tú najteplejšiu svadbu na svete.
Za hudobného sprievodu Beyoncé, Bonnie Tyler, SOPHIE aj živej hry na gajdy.


Jozef Vaľo : Coming Out

Predstavenie upriamuje pozornosť na „Coming out“ vo svete futbalu, v ktorom v súčasnosti nemáme žiadneho hrajúceho homosexuála po coming oute, a kde v celej histórií môžeme hovoriť o 3 hráčoch. Hovorí o homofóbnej atmosfére futbalových podujatí a celkovo sveta futbalu, kde si viac ako 70% fanúšikov ani neuvedomuje, že skanduje homofóbne pokriky.  S touto problematikou autor pracuje z opačnej strany. Ahoj, som Jozef. Som homosexuál a hanbím sa za to, že neskutočne zbožňujem futbal. Bizár, vieme. Presne ako sa hanbiť, že ste gay ak ste futbalista. Toto nie je jediný bizár. V predstavení sa pracuje s Drag Lipsync či s ideou kostolnej kázne. Cez túto bipolaritu chce predstavenie poukázať na to, že môžete mať radi čokoľvek, že môžete byť ktokoľvek a stále môžete byť dobrý futbalistom... človekom.


ŠPECIÁLNE PREDSTAVENIE:
Chersonské regionálne akademické hudobno-dramatické divadlo pomenované po Mykolovi Kulišovi : Mačička ako spomienka na temnotu


Predstavenie Mačička ako spomienka na temnotu je príbeh o živote, ktorý Ukrajinci a Ukrajinky viedli v Donbase 8 rokov, ale tiež o realite, v ktorej sa v roku 2022 ocitli ľudia z Chersonskej, Záporožskej, Luhanskej a Charkovskej oblasti.

Dej je založený na dojímavom monológu ženy z Donbasu. Žena v tmavých okuliaroch predáva tri osirelé mačiatka – biele, sivé a čierne – to jediné, čo jej po ruskej okupácii zostalo z domova, vlasti a z jej pokojného sveta. Môžete si zložiť okuliare, ale tma ostáva –  za očami a tiež v nich.

Počas rozprávania svojho príbehu hrdinka varí boršč. Šúpe zemiaky, cviklu, krája kapustu a rozpráva pri tom o hrôzach, ktoré zažila počas okupácie. Príprava tradičného jedla tak vyvažuje hrozivý príbeh a zároveň ukazuje silu hrdinky, ktorá ostáva patriotkou aj po zničení krajiny a ženou v domácnosti, aj keď prišla o domov.

Na konci hry ponúka žena divákom boršč. Toto gesto je veľmi symbolické, keďže sa delí o takmer posledné zvyšky v nádeji, že prídu lepšie časy a svetlo zvíťazí nad temnotou.

Počas celej hry sú mačiatka „skryté“ v škatuli. V javiskovej verzii Serhija Pavľuka si hrdinka ponechá nie jedno (ako v pôvodnej divadelnej hre), ale všetky tri mačiatka, pretože už čoskoro bude mať vlastný domov a všetci budú mať kde žiť.

Foto: Serhij Kononenko

DETSKÝ DIVADELNÝ PROGRAM

VSTUPENKY NA POHODU 2023