Rekordné zastúpenie vizuálneho umenia na Pohode 2018

Rekordné zastúpenie vizuálneho umenia na Pohode 2018

Vizuálne umenie bude mať na 22. Pohode azda najväčšie zastúpenie v histórii nášho festivalu. Jeho hlavnú časť budú tvoriť diela v rámci Visual stage. V areáli umiestnime dielo Ilony Németh Hľadisko pre Pohodu, Mega Viki Viktora Freša či Minaret. Osobnosti Československa si pripomenieme inštaláciou Know Them a Jána a Martinu symbolickou bránou Spojili nás, iniciatívou vizuálnych umelcov s názvom Reakcia či víťazným projektom Pohoda Visaul Art Contest – Ján a Martina na Pohode. Ďalší víťaz našej súťaže nakreslí na dráhe pod názvom Good Feelings najväčšiu „škôlku“ na svete. Uvidíte aj performance Offsite Specific Instalation či inštaláciu šéfa našej produkcie, architekta Michala Sládeka, reagujúcu na holoruby s názvom Les. Galéria Žumpa prekročí prah svojho bytu a postará sa o vaše potreby na Pohode inštaláciami Hra o tróny a Oáza. V rámci 4D Gallery v areáli opäť uvidíte inštalácie Kôň (Adamčiak) a Bolesť (Sabo) a Ivan Csudai u nás vystaví Macíka. Projekt HALA prinesie v rámci svojho „Open stage“ slávnych ázijských performerov. Na Pohode vzniknú vďaka známym výtvarníkom aj mnohé nové diela, ktoré namaľujú na šachty. Vernisáž bude v piatok o 14.14 h pri Garáži za sprievodu dobovej muziky Funny Fellows. Zaujímavosťou bude aj špeciálne fotenie umelcov formou Camera Obscura v artist village. O to sa postará v rámci oceňovaného projektu „60 seconds with“ Dávid Doroš. Špecialitou bude zadná strana Garáže, o ktorú sa postará Danglár.

02. júl 2018

Visual stage

I. Németh: Hľadisko pre Pohodu

Dielo, v ktorom na druhej strane hľadiska absentuje pódium. Divák sa pozerá na protiľahlé hľadisko. Či v diele uvidíte aktuálnu epidémiu narcizmu, diváka ako stredobod predstavenia alebo niečo úplne iné, necháme na každom zvlášť.

P. Olejňák, V. Ondo, P. Galdík, M. Barvirčák: Minaret

Minaret (z arabského slova manarah, manarat) znamená lampa, maják. Inštalácia má ambíciu prezentovať symbol otvorenej spoločnosti, ako aj solidarity vo svetle udalostí spojených s utečeneckou krízou.

V. Frešo: Mega Viki

Nadrozmerný nafukovací autoportrét popredného vizuálneho umelca.

I. Hanečák, Pavol Prekop: Know them?

Inštalácia „Poznáš ich?“ spočíva v kreatívnej forme pripomenutia kvalitných československých osobností s odkazom na hľadanie ich dnešných alternatív.

M. Dzurek, J. Vajsábel: Spojili nás

Symbolická brána s portrétmi Martiny Kušnírovej a Jána Kuciaka, na druhej strane muž a žena – ktokoľvek z nás. Umelecká reakcia na tragédiu, ktorá spojila ľudí, ktorým záleží na Slovensku.

D. Sabová, J. Červený, O. Jurčo: Ján a Martina na Pohode

Návrh pracuje s nenápadným, ale jasným označovaním absencie dvoch ľudí. Cez veľkú aktuálnu spoločenskú tému si vie návštevník festivalu projektovať svoje osobné témy so stratou blízkych, a zároveň intervencie do priestoru sú pomyselným dialógom, dorozprávaním, resp. ilustrovaním situácií, v ktorých by sa Ján a Martina mohli nachádzať, keby sa tohto ročníka ako živí ľudia zúčastnili… Sprítomnenie spomienky na nich rôznymi miestami (čiernymi priestormi) konceptuálne jasne hovorí o sile ich odkazu, ktorý nechali našej spoločnosti: Myšlienku ani príbeh nezabiješ!

S. Masár: Good Feelings

Vtipným zásahom do priestoru a odkazom na detskú jednoduchú hru, škôlku, stimuluje autor v každom návštevníkovi hravosť. Škôlka býva spravidla nakreslená narýchlo a úplne „lowcost“. Masár posúva túto známu vizualitu a dáva jej pri dĺžke areálu festivalu provokujúci „popoluška“ efekt – nakresliť niekoľko desiatok políčok potrvá minimálne toľko, ako prebrať hrach od šošovice.

M. Sládek: Les

Posedenie na pňoch odkazuje na holoruby v lesoch a hlavách. 

S. Komáček, S. Krajčí, J. Vančo: Offsite Specific Instalation

Performancia reagujúca na fenomén športových štadiónov ako nástrojov moci.

P. Kalmus: Ochranno-bezpečnostné potreby a kostým pre cyklistu

Bicyklové variácie na pokračovanie. Základnou myšlienkou každoročnej bicyklovej „show“ je nesmrteľné krédo začiatkov hudobných festivalov Make love, not war a nadčasové Dajte šancu mieru.

 

REAKCIA – www.reakciaumelcov.sk

Iniciatíva vizuálnych umelcov, ktorá sa pripája k apolitickým protestom pripomínajúcim vraždu Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Reakcia bude súčasťou otváracieho koncertu festivalu.

Galéria Žumpa

Žumpa je galériou na toalete jedného nájomného bytu s cieľom prezentovať to „najčerstvejšie lokálne umčo''. Tento rok konečne Žumpa prekročí prah svojho bytu a postará sa o vaše potreby aj na Pohode. Bude to voňavé...

P. Čejka – Hra o tróny (piatok) 12.12 h

Toaleta je trón. Írečitou slovenčinou sa povie "trónil na záchode". A občas, na preľudnených miestach, dochádza k "boju o tróny"...

A. Garová – Oáza (sobota) 12.12 h

Potrebujem na chvíľu odísť z hektického sveta priamo sem, sem do Oázy potrieb.

HALA:

Projekt HALA prezentuje aktuálne vizuálne umenie v Trenčíne. V spolupráci s medzinárodným Performance Art Festivalom Transart Communication prináša na Pohodu osobnosti súčasného umenia/performance. „Open stage“ – miesto pre voľné vyjadrenie sa festivalových hostí spojené s vystúpeniami pozvaných performerov: Lai Chun Ling (HK), Shu Yang (CN), To Yeuk (HK), Ioko Ero Nikaido (HK), Liping Ting (TW), Sun Yi-Jou (TW), Wen Peng (CN), He Libin (CN). 

4D GALLERY:

4D Gallery je tvorivým centrom podporujúcim vznik umeleckých diel, najmä v oblasti sochárskej torby, objektov a inštalácií. Poskytuje umelcom jedinečné zázemie (dielne, ateliéry, technológie) pre realizáciu aj veľkorozmerných a technologicky náročných diel.

M. Adamčiak – Kôň

Kôň je veľkou hračkou, inšpirovanou ľudovými kyjatickými drevenými hračkami, a zároveň s humorom pripodobňuje Trójskeho koňa, v ktorom sa nikto neschová. Okienka sú určené na to, aby sa cez ne mohli ľudia fotiť.

L. Sabo: Bolesť

Kompozícia predstavuje letecké strely dopadajúce do podstavy kríža. Tieto rakety nahrádzajú všeobecne zaužívaný symbol bolesti z kresťanskej ikonografie – Kristove klince. Týmto objektom Sabo žaluje na súčasný svet plný vojnových konfliktov, na ničenie morálnych a kultúrnych hodnôt. 

I. Csudai: Macík

Objekt vznikol ako vygenerovanie hlavnej témy z motívov, ktoré Csudai zobrazuje vo svojich maľbách, kde abstrahuje detskú hračku – macíka. Dospelých navracia do spomienok na detstvo a pre deti je pútavou obrovskou hračkou.

60 seconds with (camera obscura portraits by daviddoros)

Dávid Doroš bude fotiť umelcov v artist village špeciálnou technikou camery obscury na čiernobiely film. Názov projektu je odvodený od dĺžky expozície 60 sekúnd. Jeho fotky boli ocenené aj v rámci súťaže Slovak Press Photo.

Maľovanie na šachty:

R. Straka, K. Novosadová, K. Kandriková, Tesa, N. Paksiová, L. Brase, D. Slavkovská, M. Voláková, K. Prídavková, M. Maťátko, M. Rotlingová, S. Müllerová, M. Slováková, M. Ormandík, I. Derevenec, E. Činčalová, Z. Sabová, G. Halás, P. Cvik, N. Šušovicová, M. Petržalová, Ľ. Sekerášová, O. Felber, M. Turkovič, I. Belianska, I. Stehlíková, T. Abaffy, F. Sabol, T. Rafa, M. Stanco, Sakra, T. Minorová, Danglár (Garáž).

Vernisáž: piatok, 14.14 h, Garáž, hrá Funny Fellows