Kresťanská, antická i ľudová symbolika v dielach 4D Gallery na Pohode
Laco Sabo a Milan Adamčiak odprezentujú vďaka 4D Gallery na Pohode dve mimoriadne výrazné umelecké inštalácie. Sabo si zvolil symboliku Gologty, ktorej odkaz sa niekedy stráca pod nánosmi hodnotového chaosu v spoločnosti. Adamčiakove dielo spája antickú kultúru a ľudovú tvorbu, prčom hravou formou reaguje na médiami vytváraný nezmyselný pocit ohrozenia.
02. júl 2016
4D Gallery je tvorivé centrum, ktoré sa špecializuje na inštalácie do verejného priestoru. Formou rezidenčných pobytov tu vzniklo množstvo diel, od známych autorov viacerých generácií, ktoré boli v uplynulých rokoch prezentované aj na Pohode. Tento rok sa na Pohode z dielne 4D Gallery odprezentujú 2 diela: od Milana Adamčiaka a Laca Saba
Laco Sabo - Úzkosť
Svojou tvorbou nadväzuje na európske kultúrne dedičstvo, ktoré je v najväčšej miere charakteristické kresťanskou tradíciou. Sabo používa jazyk kresťanskej symboliky, pričom z neho skladá nové súvetia na vyjadrenie súčasných tém. Golgota ponúkla mnohé odpovede, no úzkosť spôsobuje nános hodnotového chaosu, ktorý sa nabaľuje na trojicu krížov v spoločnosti.
Milan Adamčiak
Milan Adamčiak vo svojej veľkej hračke spája 2 inšpiračné zdroje - antickú kultúru (Homérove a Vergíliove eposy) a tradíciu zobrazovania koníkov v ľudovej tvorbe. Inštalácia reaguje na médiami vytváraný nezmyselný pocit ohrozenia a bojuje s ním hravou formou.
Obe diela vyzývajú divákov na poznávanie a rozvíjanie vlastnej kultúry, ktorá je v svojej bohatosti za jeden ľudský život neobsiahnuteľná. Aj preto by sa nemala nikomu naskytnúť príležitosť útočiť na inú kultúru, práve naopak, nájsť úctu v rozmanitosti.