Benjamin Clementine
Nebýva zvykom, aby si pouličný anglický muzikant bez domova z parížskeho metra podmanil francúzske festivaly. Nebýva zvykom, že debut neznámeho umelca získa 8 bodov z desiatich od novín ako The Observer či The New York Times. Nebýva zvykom, aby začínajúci umelec získal Mercury Prize a nechal za sebou mená ako Florence + the Machine, Aphex Twin či Jamie XX. Býva však dobrým zvykom, že víťazi Mercury Prize hrajú na Pohode. Je nám preto cťou oznámiť, že na trenčianskom letisku zahrá Benjamin Clementine.
07. február 2017
Benjamin bol vskutku netradičným rebelom. Pred problémami v rodine sa uzatváral pri klavíri a počúvaní Calssic_FM. Ako záškolák utekal do knižnice, kde si z políc náhodne vyberal knihy, pri ktorých presedel celé dni. V šestnástich prepadol zo všetkého okrem anglickej literatúry. 19-ročný Benjamin odišiel do Francúzska, kde spoznal odvrátenú stranu parížskych ulíc ako jeden z ich nedobrovoľných obyvateľov. Privyrábal si ako pomocník v kuchyniach, pouličný muzikant či hudobník v baroch a hoteloch v okolí Place de Clichy. Neskôr žil v hosteli v jednej izbe s ďalšími desiatimi spolubývajúcimi. Za ušetrené peniaze si kúpil polorozpadnutú gitaru a lacné klávesy. Ovplyvnený klasickou hudbou (Satie, Debussy), Cohenom, Caveom, Waitsom a francúzskymi šansoniérmi ako Jacques Brel a Léo Ferré sa pustil do skladania vlastných skladieb. Počas hrania v parížskom metre ho objavil priateľ Matthieua Gaziera (majiteľa nezávislého vydavateľstva, ktorý sa stal Benjaminovým agentom. Následne sa presadil vo Francúzsku, hral na viacerých známych festivaloch (Rencontres Trans Musicales, Montreux Jazz Festival, Montreal Jazz Festival, Eurosonic) a podpísal spoločný kontrakt s vydavateľstvami Capitol, Virgin EMI and Barclay. Napriek tomu ho občas pribrzdili komplikácie. Napríklad, cestou na holandský North Sea Jazz stratil lístok, a tak ho vyhodili z vlaku. Na festival sa pokúšal dostať pešo, no keďže to bolo do Rotterdamu stále 45 km, svoj slot nestihol odohrať. Na festivale napokon vystúpil o dva roky neskôr.
Do povedomia britských médií sa dostal v roku 2013 po tom, keď zahral v šou Later With Jools Holland (v programe vystúpili aj umelci Paul McCartney či Arctic Monkeys). Okrem pochvaly od McCartneyho nasledovali čoraz častejšie poklony od médií. The Independent ho označil za jeden z najsľubnejších nových talentov. The London Evening Standard a Rolling Stone ho prirovnali k Nine Simone. Rolling Stone konkrétne napísal: "Brat Niny Simone vstúpi do elegantnej francúzskej kaviarne, sadne si ku klavíru a slzy tečú potokom...". Začiatkom januára 2015 vydal debut At Least for Now, ktorý sa na iTunes dostal do Top 10 v Taliansku, Holandsku, Švajčiarsku, Belgicku, Luxembursku, Poľsku a Grécku, a vo Francúzsku sa stal jednotkou. Z devätnástich recenzií na Metacritic má perfektný priemer 75 bodov zo 100. Najväčší úspech sa ale dostavil koncom toho istého roka, keď vyhral Mercury Prize pre najlepší britský album roka. Nechal za sebou umelcov ako Jamie XX, Aphex Twin, Florence + the Machine, Roisin Murphy či už ohlásené mená nášho line-upu Slaves a C-Duncana. Benjamin naspieval aj najnovšiu skladbu kapely Gorillaz s názovom Hallelujah Money. Ústrednou zložkou jeho tvorby sú silné texty, ovplyvnené anglickou a francúzskou poetikou. Hlavnou hudobnou ingredienciou je zase jeho nezameniteľný hlas a prejav, ktorý prirovnávajú k spevákom a speváčkam ako Nina Simone, Edith Piaf, Rufus Wainwright či Nat King Cole. To, že Clementine dlho nebol doma prorokom, akoby chceli britské médiá dobehnúť pretekmi v komplimentoch, ktorými ospevujú jeho tvorbu a emóciami nabité živé vystúpenia. Jedno z nich uvidíte aj na Pohode 2017.